Do horského sedla Pustevny se můžete nechat vyvézt nejstarší sedačkovou lanovkou v Evropě

15. srpen 2022

Horské sedlo Pustevny v Moravskoslezských Beskydech se nachází na pomezí Moravskoslezského a Zlínského kraje. K jeho nejznámějším turistickým cílům patří hora Radhošť, socha Radegasta a dvě stavby architekta Dušana Jurkoviče, chaty Maměnka a Libušín. Na Pustevny se můžete vydat pěšky z Prostřední Bečvy. Pokud si ale rádi vychutnáte pohled na krajinu z ptačí perspektivy, přijeďte z opačné strany Pusteven lanovkou.

Její nástupní stanice je u hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 metrů. Zajímavostí je, že dolní i horní stanice lanové dráhy jsou v Moravskoslezském kraji. Jakmile ale vystoupíte v horní stanici, ujdete jen pár metrů a jste ve Zlínském kraji. Chaty Maměnka i Libušín už jsou tedy součástí Zlínského kraje.

Objevte s námi místa, která stojí za to navštívit a soutěžte o atraktivní ceny. V Cestě okolo Česka můžete soutěžit hned dvakrát!

Sedačky lanovky jsou otevřené, takže si můžete vychutnat beskydskou přírodu naplno. Ty pravé výhledy ale zažijete až cestou dolů, kdy se před vámi rozprostře údolí. Při dobré viditelnosti dohlédnete na Štramberk a štramberský lom. Za jasného počasí je možné vidět vrcholky Jeseníků.

První sedačková lanovka v Evropě

Původní lanovka z roku 1940 byla první sedačkovou lanovou dráhou v Evropě a podle ředitele společnosti Pustevny Petra Lessyho možná i na světě. Prvním impulsem pro vznik lanovky bylo odtržení pohraničních hor při obsazení Československa Německem na začátku druhé světové války. Nejvyššími horami zůstaly na našem území Beskydy. Na hoře Radhošť, která je na Pustevenském hřbetu, stála už tehdy hojně navštěvovaná kaple svatého Cyrila a Metoděje. Aby se vrchol lépe zpřístupnil, rozhodl svaz českých lyžařů o vybudování sedačkové lanovky.

Krásný výhled do údolí ukazuje ředitel společnosti Pustevny Petr Lessy

Horní stanice lanové dráhy se začala budovat 8. ledna 1940. Stavbu nezastavilo ani mimořádně chladné počasí, mrazy dosahovaly téměř mínus třiceti stupňů Celsia. První zkušební jízda se konala v sobotu 3. března téhož roku. Následující den už začal pravidelný provoz. První měsíc přepravila lanovka přes tři tisíce osob. Původní lanová dráha jela jen asi jeden a půl metru nad zemí. Sedačky na ní byly dřevěné, dubové a měly košíky na lyže. Batohy a jiné lyžařské vybavení vozilo na vrchol sedm nákladních aut.

A na závěr ještě pár zajímavých čísel. Zrekonstruovaná lanová dráha v současné podobě byla uvedena do provozu 1. ledna 1987. Cesta lanovkou trvá v létě asi 18 minut. Lanovka má 162 sedaček a její kapacita je v létě 720 osob za hodinu při rychlosti dva metry za sekundu. V zimě je o něco rychlejší, přepraví až 900 osob při rychlosti dva a půl metru za sekundu. Lanovka je připevněná na sloupech, které mají výšku od osmi po čtrnáct metrů. Převýšení lanovky je 400 metrů. Od roku 1940 lanovka přepravila více než dvanáct milionů cestujících.

autor: Petra Kopásková
Spustit audio

O soutěži

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.