Dneska už lítám jen takovou dědkovskou akrobacii a jsem pak úplně hotovej, směje se pilot Petr Jirmus
V 80. letech minulého století patřil k nejznámějším a nejuznávanějším sportovcům u nás. Dvakrát získal titul mistra Evropy i světa v letecké akrobacii, dokonce jako jediný dokázal světové prvenství obhájit. Pilot Petr Jirmus si nyní užívá penzi, ale také stále ještě usedá do legendární „padesátky“, tedy akrobatického speciálu Zlín Z-50, se kterým slavil největší úspěchy své kariéry.
Poslední komerční dopravní let odbavil Petr Jirmus před necelými třemi lety. Nyní je v důchodu, ale stále působí jako letecký inspektor mezinárodní komerční aerolinky. Do penze odešel dobrovolně.
„Každý let je zážitek, ať se děje cokoliv. Ale to, co je dnes v mezinárodním dopravním létání, jak se zkomplikovaly postupy, vznikají nové agentury, obrovsky vzrůstá hustota provozu… Jednoduše řečeno, ta omáčka kolem se hrozně zahustila, prostě už to není pro mě,“ konstatuje smířlivě.
První profesionální leteckou práci dostal v druhé polovině 80. let minulého století ve Škodě Plzeň, létal tam s kunovickými Turbolety, tedy dvoumotorovými stroji L-410. Těsně po revoluci nastoupil k ČSA, kde se ale příliš dlouho neohřál. Záhy se stal členem vládní letky.
S ní zažil třeba návrat zlatých hokejistů ze zimní olympiády v japonském Naganu. „To bylo neskutečně krásné létání. Ústavní činitelé cestovali na oficiální návštěvy a my s nimi. Historky o návratu z Nagana jsou ale často přehnané. V letadle žádný mejdan nebyl. Hokejisté měli za sebou náročný turnaj, přesun do Tokia, všechno to odbavování a pak neskutečně dlouhý a únavný let do Prahy. Pravda ale je, že doma na letišti už nastala mela,“ vypráví.
Na závody kamionem Budvaru a pak stopem
V roce 1985 se Petr Jirmus stal nejlepším sportovcem Československa. Dva roky předtím poprvé vyhrál titul mistra Evropy, a to v italské Ravenně. Přímo na závody ho přijela podpořit manželka. Její cesta na šampionát však byla značně napínavá, vezl ji totiž kamion Budějovického Budvaru a zbytek trasy ještě musela zdolat stopem.
Zpátky už se vracela s manželem šampionem a celou československou akrobatickou reprezentací. „Měli jsme tam doprovodné letadlo, takzvanou Andulu (dvouplošník An-2, pozn. red.). Cestu tam Svazarm manželce nedovolil, ale zpátky se s námi svezla. Letěli jsme přes Alpy, což byla opravdová kovbojka, protože panovala oblačnost, která vrcholky hor zakrývala. Naštěstí jsme bezpečně přistáli v Bratislavě,“ vzpomíná Petr Jirmus.
Všechny své tituly posbíral s akrobatickým speciálem Zlín Z-50. Přestože závodní kariéru ukončil ve 29 letech, s legendární „padesátkou“ i dnes tu a tam potěší diváky na leteckých dnech či přehlídkách.
„Jsem sice zkušenější, ale taky starší. A padesátka je pořád stejně ostrá, jako kdysi byla. Dneska už lítám jen takovou dědkovskou akrobacii a vylezu z ní úplně hotovej, pomalu z toho nemůžu ani pořádně vystoupit. Je to nálož, jako když složíte vagón uhlí,“ směje se.
Celý rozhovor s pilotem Petrem Jirmusem si pusťte v přehrávači výše.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.