Cholesterol v alkoholu nerozpustíte, lepší je vsadit na pravidelný pohyb, radí lékař

24. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Běžkyně

Vysoký cholesterol má sedm z deseti Čechů a často o tom ani neví. Zanášení cév totiž postihuje i mladé lidi kolem třicítky. Roli v tom hraje dědičnost a životní styl. O „čištění trubek“ mluvil v magazínu Zdravíčko vedoucí lékař Diabetologického oddělení Nemocnice České Budějovice Ondřej Vrtal.

„Na cholesterolu je zrádné to, že nebolí. Ukládá se v cévách roky, aniž bychom si něčeho všimli,“ upozorňuje lékař. Zvýšený cholesterol přitom stojí za nadpoloviční většinou úmrtí v České republice.

„Dlouho o ničem nevíme – a najednou přijde infarkt myokardu, cévní mozková příhoda nebo ischemická choroba dolních končetin. Všechny mohou člověka ohrozit na životě,“ zdůrazňuje.

Aby nebylo pozdě

Zásadní je proto podstupovat pravidelné preventivní prohlídky u praktického lékaře. Ten každé dva roky zkontroluje, jakou hladinu cholesterolu máme. Jde o jednoduché bezbolestné testy z krve.

Něco můžeme vypozorovat i sami. „Ze začátku se zvýšený cholesterol neprojevuje vůbec nijak, ale postupně vytváří aterosklerotické pláty. To si můžeme představit jako trubky zanesené usazeninami. Lidé mohou pozorovat potíže při zátěži, například je bolí na hrudi, aniž by to už byl infarkt. Také se mohou mírně zadýchávat. V případě ischemické choroby dolních končetin nás při chůzi začne bolet lýtko, máme například křeče, které po několika minutách klidu odezní,“ popisuje Ondřej Vrtal.

Rizika a co s nimi

Jestliže máme vysoký krevní cholesterol ve vínku, tedy jde o dědičnou zátěž, musíme si především hlídat jídelníček. „Jde o známé zásady zdravého stravování. Ideální je takzvaná středomořská strava. Omezíme příjem živočišných tuků, preferujeme rostlinné oleje. Dostatek zeleniny, ovoce, doporučované jsou ryby a podobně. Co se týče vajec, známá obava z nich je už vyvrácená,“ vyjmenovává lékař.

Čtěte také

Je-li hladina LDL cholesterolu v krvi vysoká, předepíše lékař medikamenty. „Správným stravováním dokážeme stáhnout hladinu zlého cholesterolu jen asi o 10 až 20 procent. O zbytek se budou muset postarat léky,“ dodává Ondřej Vrtal.

„Co se týče stravování, zdůraznil bych negativní roli alkoholu. Jeho zvýšený příjem může zvyšovat i množství LDL cholesterolu. Dokonce ani víno není výjimkou,“ upozorňuje lékař.

Obdobně bychom se podle něho měli vzdát i dalších neřestí. „Kouření sice nemá vliv na samotný cholesterol, ale má vliv na aterosklerózu. Faktorů, které způsobují zanášení cév, je vícero. A kouření k nim patří. Riziko cévní příhody se tak prohlubuje,“ říká.

Dalším civilizačním rizikem nárůstu cholesterolu je stres a sedavý způsob života. „Pravidelně se odreagovat sportem je ideální řešení. Doporučuje se alespoň třikrát týdně zařadit zdravý aerobní pohyb, například deset tisíc kroků. To je buď pěkná dvouhodinová procházka, anebo – jestliže si kroky začneme měřit hned ráno a místo auta či MHD používáme nohy – dosáhneme cíle i díky běžným pochůzkám,“ radí.

Spustit audio

Související