Chci mít orchestr, který dokonale swinguje, řekl si jednoho dne Harry James

12. březen 2021

Třešňový pozdrav českobudějovického Rozhlasového swingového orchestru, ale také milá vzpomínka na Karla Velebného a swingovou hvězdu Harryho Jamese, to je hlavní menu tohoto vydání V náladě swingu.

Na Třešňové květy třeba okolo cest si budeme muset ještě pár týdnů počkat, avšak skladba s tímto názvem může posluchače na začátku jistě patřičně naladilt, zvláště když zazní v podání českobudějovického Rozhlasového swingového orchestru, jehož zakladatel, dlouholetý kapelník a trumpetista Václav Hlaváč si oblíbil Harryho Jamese, jehož orchestr skladbu Kubánce Pereze Prada Cherry Pink and Apple Blossom White natočil a měl v repertoáru. A k příběhu slavného swingaře se tato skladba, mimochodem docela hodí.

Tři březnová výročí

15. března tomu bude 105 roků, co Harry James spatřil světlo světa. Harryho maminka byla artistkou a táta vedl cirkusový orchestr, domovem  rodiny se tedy na dlouhý čas stala mobilní maringotka. Rodiče neviděli synovu budoucnost v ničem jiném než v cirkusovém šapitó, a tak jej už od věku čtyř let cvičili na artistu. Vedle toho otec jej  už v dětském věku naučil hrát na trubku – a v ní Harry James nakonec našel skvělou a také výnosnou budoucnost. 

Jako mladíka si ho všiml ve své době důležitý kapelník Ben Pollack. V jeho orchestru si mladý trumpetista James vydobyl velmi dobré renomé, a proto přišla nabídka ještě zajímavější, a to od samotného Bennyho Goodmana. Za tři roky působení u Bennyho Goodmana už si byl Harry James natolik jist sám sebou, že založil vlastní band:

„Chci mít orchestr, který dokonale swinguje, a také chci, aby se na naši hudbu dalo neustále tancovat“. I těmito slovy bychom mohli vysvětlit značnou oblibu, jaké se orchestr Harryho Jamese u publika na počátku 40. let těšil.  Harry James se stal v polovině 40. let velkou hvězdu zámořského hudebního showbyznysu se vším, co k tomu postavení patřilo.  Harry James se vyrovnal  s novou situaci, která pro velké orchestry nastala po druhé světové válce,  přizpůsobil  se  jí a opět sestavil dosti kvalitní orchestr, který se příchodem 50. let postupně stal ozdobou luxusních podniků v Las Vegas a také natočil řadu dobrých desek a stal se důležitou součástí historie swingu!

Karel Velebný

Sedmnáctý březen roku 1931 je den příchodu na tento svět velkého českého jazzmana, multiinstrumentalisty, skladatele, aranžéra, pedagoga, spisovatele, herce i spolutvůrce cimrmanovského kultu Kalra Velebného. Na konzervatoři studoval hru na bicí. Na Vibrafon,  tedy pro něj nejtypičtější instrument, začal hrát v kapele Ladislava Bergra. Na konci 50. let byl společně s Luďkem Hulanem jedním z členů vyhlášeného Studia 5 v rámci Tanečního orchestru Československého rozhlasu. S Karlem Velebným je spjat i věhlas všeuměla a polyhistora Járy Cimrmana. Jako doktor Evžen Hedvábný k tvůrčímu okruhu rozhlasové Vinárny u Pavouka, kde se v polovině 60. let Cimrman vlastně narodil a o jehož kult a odkaz pak  pečovali zejména pánové Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak.

Ovšem ještě dřív byl Karel Velebný propojen s jiným českým kulturním fenoménem, s Divadlem Spejbla a Hurvínka, které bylo první zřizovatelem jeho jazzové skupiny –a to vešlo také před šesti desítkami let do  jejího názvu: tedy SHQ Karla Velebného, jehož stabilním členem byl legendární jazzový kontrabasista František Uhlíř. A on přispěl  do pořadu vzpomínkou na Karla Velebného, přirozeně nikoliv smutnou.

Deane Kincade

A nakonec osmnáctého března uplyne 110 let od narození skvělého swingového muzikanta a také aranžéra Deanea Kincaidea. Narodil se v Houstonu, ale vyrůstal ve městě Decatur ve státě Illinois.  Byl to zdatný klavírista, ale především trombonista, flétnista a později i saxofonista a klarinetista. Ve třicátých letech byl Kincade oporou orchestru Boba Crosby a jeho vyhlášené skupiny Bob Cats. V březnu 1938 odlákal Deana Kincaida a ještě několik jiných výborných dechařů od Boba Crosbyho ještě slavnější kapelník Tommy Dorsey se slibem vyšších finančních odměn.

Během čtyřicátých let hrál Kincaide  s Rayem Noblem a Glennem Millerem nebo s Muggsym Spanierem, pro jehož big band vytvořil mnoho skvělých aranžmá, ale také za druhé světové války sloužil u amerického námořního letectva. Po válce psal Deane Kincaide  aranžmá pro velké orchestry i menší formace. V šedesátých letech měl dobře placené zaměstnání v orchestru, který se podílel na hojně sledovaných show hvězdy televizní zábavy Jackieho Gleasona.  My máme pro vás dva malé skvosty – dvě nahrávky z alba, které natočil kvintet Deana Kincaidea v roce 1959, v němž Kincaidea (coby tenorsaxofonistu a klarinetistu) doplnili další hudebníci velmi zvučných jmen včetně  trumpetisty Doca Severinsena a z něj budou vybrány dva malé klenoty – balada Georgia On My Mind proslavená Rayem Charlesem G a také countryovka Tennessee Waltz.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio