Budějovická radnice se chce zbavit vizuálního smogu, vydala manuál pro podnikatele a majitele domů
Po Brnu nebo Znojmu mají svůj reklamní manuál i České Budějovice. Radnice krajského města ho zveřejnila na webových stránkách. Cílem je, aby z centra a jeho nejbližšího okolí zmizel takzvaný vizuální smog. Dokument ukazuje dobré i špatné příklady z praxe. Měli by se jím řídit podnikatelé a majitelé domů.
Hlavním autorem manuálu je architekt Filip Landa. Jako vizuální smog označuje třeba výlohu večerky na českobudějovickém náměstí. „Ukázkový příklad, jak se to nemá dělat. Celoplošné polepy, zobrazené zboží, blikající nápis. To jsou typické nežádoucí nešvary se spoustou negativních dopadů, jednak na bezpečnost provozu, jednak vůbec na vnímání toho prostoru,“ popisuje.
Častým nešvarem v Českých Budějovicích jsou kovová reklamní áčka, například v ulici Dr. Stejskala. „Tady to má hlavně dopad na bezbariérovost prostoru, když tu jedete s kočárkem, musíte absolvovat takový slalom mezi těmito reklamními nosiči. Je to velmi rozšířené v Českých Budějovicích,“ potvrzuje architekt.
Nový manuál pro umisťování reklamy v centru města obsahuje bohatý obrazový materiál, zároveň má být takovým kapesním průvodcem a poradcem. „Doporučuje například každému podnikateli, aby dal před provozovnu jenom jeden nosič a aby ho neumisťoval daleko od fasády,“ uvádí Filip Landa.
Čtěte také
Kromě něj na dokumentu pracoval třeba i městský útvar hlavního architekta. Velkou inspirací byl reklamní manuál městské části Brno – střed. Podobně je proto i ten českobudějovický rozdělený do několika kapitol. „Jedna kapitola se věnuje venkovní reklamě jako takové, další označování provozoven, předzahrádkám i krátkodobým instalacím a trhům,“ dodává Filip Landa.
Dokument je určený pro podnikatele a majitele nemovitostí v centru města a také například na Lannově třídě. V případě jeho nedodržování radnice nikoho pokutovat nechce.
Do budoucna naopak plánuje různé motivační finanční pobídky. „Jednou z možností je dotační program, ze kterého by podnikatelé mohli mít spolufinancovaný třeba návrh, jak může vypadat výloha nebo štít provozovny,“ potvrzuje náměstek primátora Ivo Moravec z hnutí Občané pro Budějovice.
Autoři manuálu by také rádi co nejdříve spustili samostatné webové stránky, na kterých by zájemci mohli najít možné dotační pobídky a pravidla pro získání finanční podpory.
Související
-
Stížností na nevzhlednou reklamu v Budějovicích přibývá. Boj s vizuálním smogem je ale složitý
Billboardy u silnic, takzvaná reklamní áčka v centru města nebo poutače ukotvené na mostech a lampách. Takových objektů by se vedení Českých Budějovic rádo zbavilo.
-
Vedení Českého Krumlova omezilo reklamu ve městě, na některých místech už je to vidět
Reklamy v oknech i na fasádách nebo sortiment prodejen zabírající velkou část ulice – takzvaný reklamní smog trápí města napříč republikou. Letos ho omezí například Písek.
-
Odkrytá Mlýnská stoka a podzemní parkoviště. Novou podobu Senovážného náměstí navrhne osm ateliérů
Vítězný návrh na novou podobu Senovážného náměstí v Českých Budějovicích vzejde od jednoho z osmi vybraných ateliérů. Finální zúžení architektonické soutěže určila porota.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Neustále říkáme, že české zdravotnictví je dokonalé. Podle mě už dávno jedeme z kopce, varuje lékař Šebek
-
Zmocněnec: Ruská prohlášení o míru jsou podmínky kapitulace. To Ukrajinci ani my nemůžeme připustit
-
Asadova vláda tvrdé ruky byla křehká. Určitě to má vliv na ochotu Hamásu uzavřít příměří, říká expert
-
Mít děti je skvělé, problém je bydlení, tvrdí Juchelka. ‚Bezdětnost bývala normou,‘ oponuje Jílková