Broušené flakony na parfémy z Jizerských hor obdivují i v Americe. A to už víc než sto let
V Josefově Dole v Jizerských horách se už koncem 19. století brousilo sklo a především skleněné flakony na parfémy, o které byl velký zájem i za oceánem. Většina brusičských dílen a dalších sklářských manufaktur a hutí postupem času zanikla, ale sklářská tradice v Jizerských horách žije dodnes. Sice v mnohem menším měřítku, ale stále je co obdivovat.
Brusičskou manufakturu v domku, kde se brousilo již před dávnými lety, obnovil v roce 1995 Jaroslav Pesničák. K broušení skla od nástrojařiny pak zběhl i jeho bratr Jan a na rozdíl od Jaroslava u sklářského řemesla zůstal.
Dům u cesty byl už původně postaven jako brusírna, což dokládá ve sklepě dochovaná transmise s litinovými koly, ze kterých byl přes ploché řemeny zajištěn pohon brusů v patře. Brusy dnes pohání elektromotory, ale jinak se toho ve výrobě moc nezměnilo. Stále jde o precizní ruční práci, kterou nemůže dělat každý.
Vzory na parfémové flakony čerpá Jan Pesničák hlavně z dochovaných, až 130 let starých forem a kleští, do kterých si, stejně jako jiní brusiči před lety, nechává v hutích vyfouknout či vylisovat požadované tvary. A pak se pustí do pracného broušení a leštění.
Kromě parfémových flakónů můžete u Jana Pesničáka vidět i výrobu různého nápojového skla, váz, skleněných globusů, těžítek, svícnů, šperků a dalších drobností pro potěchu oka i ducha. Protože ruční výroba je na výsledku nejen vidět, ale i cítit. A nejlepší je to zažít. Kdo má zájem, může se do manufaktury Glass Pesničák v Josefově Dole po předchozí telefonické domluvě vydat a vše si prohlédnout na vlastní oči.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.