Asfaltování na přímém slunci je pro cestáře nejnáročnější prací za celý rok

31. červenec 2018 14:15

Až čtyři litry vody za den vypijí cestáři v horkém počasí. V extrémních podmínkách pracují v těchto dnech například na rozestavěném úseku dálnice D3 u Českých Budějovic.

Vznikající dálnice už má místy nový asfaltový koberec, například u Ševětína. Pokládka čerstvého asfaltu je ale v nynějším vedru nejnáročnější prací na celé stavbě. „Na přímém sluníčku se teplota pohybuje kolem čtyřiceti stupňů a kluci, kteří pokládají asfalt, pod sebou mají dalších 150 stupňů,“ připomíná stavbyvedoucí Zdeno Krejčík.

Vedro příliš nesvědčí ani samotnému asfaltu. „Doba válcování je delší, asfaltová směs v tomhle extrémním počasí stydne pomaleji a prodlužuje se doba samotné pokládky,“ vysvětluje Zdeno Krejčík.

Pracovníci na stavbě podle něj dostávají od zaměstnavatele větší přísun pitné vody. Spotřeba je kolem čtyř litrů na osobu za den. „V tomhle tropickém vedru, když se tu pohybují minimálně od sedmi do sedmnácti hodin a není kam se schovat, může dojít i k nějaké nevolnosti. Proto pracují ve dvou, aby se navzájem hlídali,“ dodává.

Každý projíždějící kamion navíc na stavbě zvedá oblaka prachu. „Není to jednoduché, a to jsme to před chvilkou skrápěli. Je vidět, že je to opravdu extrémní a ta voda se odpařuje,“ komentuje stavbyvedoucí.

Dalších pět kilometrů. Otevírá se úsek dálnice D3 mezi Veselím a Bošilcem

Dálnice D3

Dálnice D3 mezi Českými Budějovicemi a Prahou je o dalších pět kilometrů delší. Ředitelství silnic a dálnic otevře řidičům úsek Veselí nad Lužnicí - Bošilec.

Celý rok s bagrem pracuje Gustav Flachs. Vedra jsou pro něj nejhorší období z celého roku. „My v bagru to máme ještě dobré, horší to mají lopaťáci. Já si mohu zatáhnout stínítko nebo zapnout klimatizaci, ale dělníci nemají stín, ti jsou na tom špatně,“ říká.

Firma Eurovia se specializuje na silniční, dálniční nebo železniční stavby. Většina jejích pracovníků je teď proto v terénu. „Dodáváme vodu a pokud to jde, umožňuje, aby se na chvíli schovali do stínu a odpočinuli si,“ popisuje mluvčí společnosti Iveta Štočková.

Na nový asfalt, který dělníci právě pokládají, se už koncem roku přesune doprava ze souběžné silnice I/3 z hlavního tahu na Prahu.

autor: Martin Pokorný
Spustit audio

Související