Abonentka na celou sezonu začíná být vzácností. Návštěvníci se do divadel sice vrátili, ale nákup předplatného si rozmýšlejí

14. leden 2022 12:59

Mít svou permanentku, opatrovat ji celý rok a těšit se na další divadelní představení. Tohle léty ověřené schéma přestává poslední dva roky platit. Pandemie koronaviru, omezení živé kultury a také neustále se měnící opatření proměnily také chování diváků. Už tolik nekupují předplatné a divadla to začínají pociťovat ve svých rozpočtech.

Ani stálé místo v hledišti, ani až pětadvacetiprocentní sleva na vstupném nepřiměla diváky k tomu, aby si znovu pořídili předplatné do divadla. „Předplatné jsem měla, pak byla pandemie, a když se mě ptali, jestli chci svoje místa zachovat, tak jsem řekla, že ne. Vzhledem k situaci, která je, a ke svému věku si prostě vždycky jen koupím lístek, když se mi něco líbí,“ vysvětluje šestasedmdesátiletá Marie Hrachová z Písku.

Stejně jako ona teď reaguje spousta návštěvníků. A to i v Táboře, kde se tamní Divadlo Oskara Nedbala vždy vyznačovalo kvalitní dramaturgií a velkým zájmem diváků. „Už v tuto chvíli víme, na základě prodeje předplatného na jaro 2022, že návštěvnost klesla zhruba o třetinu. Ještě nemáme předplatné uzavřené, diváci mohou kupovat do konce ledna, ale úbytek tady samozřejmě je,“ potvrzuje ředitelka Linda Rybáková.

Čtěte také

Asi největší úbytek předplatitelů zaznamenalo jediné profesionální divadlo v kraji, Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. „Nevypadá to úplně dobře. Covid změnil chování diváků, málokdo si kupuje lístky s delším časovým předstihem. Asi za vše mluví ta čísla – v uplynulých letech jsme mívali kolem 800 předplatitelů a v současné době za covidu to kleslo na 99,“ uvádí ředitel Lukáš Průdek.

Diváci se teď rozhodují spontánně podle aktuální epidemické situace, vládních opatření i podle svého zdravotního stavu. Jihočeskému divadlu proto nahrává, že má k dispozici i takzvané kuponové předplatné. „Prodeje nám zvedá dárkové předplatné a kuponové předplatné, což je služba, kdy si divák sám vybírá, kdy na představení přijde, neurčuje mu to divadlo,“ vysvětluje Lukáš Průdek.

Současná situace proto nutí vedení divadel zamýšlet se nad podobou předplatného pro příští roky. Ekonomickou ztrátu, která divadlům kvůli menší návštěvnosti a propadu příjmů z předplatného vzniká, zatím jejich zřizovatelé pokryjí.

Spustit audio

Související