120 let starý technický unikát znovu ožívá. Spirův kanál se promění v sádky a cyklostezku
Možná jste si toho nikdy nevšimli, protože vedle silnice z Vyššího Brodu, od Čertovy stěny do Loučovic, se po pravé straně táhl jen zarostlý pás náletových dřevin. Pokud sem pojedete teď, už uvidíte dva kanály.
Přívodní kanál, který už si teď můžete mezi Loučovicemi a Čertovou stěnou prohlédnout na vlastní oči, byl vyzděný kamenem. Měl délku 1650 metrů, šířku takřka šest metrů a je přes tři metry hluboký.
Sloužil jako náhon pro hydroelektrárnu, která byla ve své době naprosto unikátním dílem. Šlo o první velkou hydrocentrálu nejen na území Čech, ale i v rakousko-uherské monarchii.
Nechal ji vybudovat Ignác Spiro. Elektrárna byla postavena do konce roku 1902 a spuštěna v roce 1903. Svým výkonem 17 megawat byla suverénně největší vodní elektrárnou v Čechách. Ovšem později, výstavbou Lipenské přehrady a svedením veškeré vltavské vody do podzemního tunelu, ztratila vyšebrodská hydrocentrála svůj význam.
Původní vyústění kanálu bylo svedeno do dvou ocelových potrubí, která byla 560 metrů dlouhá a měla průměr metr osmdesát. Dodnes tu leží, stejně tak jako některé další pozůstatky hydrocentrály.
Skládka zmizela, vzniká adrenalinová atrakce
Ještě nedávno tu pojížděly bagry a nákladní automobily a vyvážely z kanálu hlínu a odpad.
„V 70. a 80. letech sem vyváželi z papíren odpad, se kterým si nevěděli rady. Pak byla celá skládka zavezena zeminou,“ připomíná starosta Loučovic Jan Kubík s tím, že nyní jsou koryta vyčištěná. A nebylo to levné, zatím se náklady pohybovaly kolem 40 milionů korun.
Kromě revitalizace samotného náhonu, ze kterého se zčásti stanou sádky, a tím i zajímavý krajinný prvek, vznikne ve druhém korytu základ pro cyklostezku propojující Lipno s Loučovicemi a Vyšebrodskem.
Na více než 13 milionů korun jsou plánovány výdaje na projekt singltreku, tedy adrenalinovou trasu pro kola určenou pro rodiny s dětmi. Jedná se o cyklostezku v přírodním terénu. Okruh je plánován z Lipna na Loučovice a dále směrem k Vyššímu Brodu.
O financování se ze značné části postaraly získané dotační prostředky od Jihočeského kraje a Státního fondu životního prostředí.
Stezka by se také měla stát magnetem pro turistický ruch, který, jak všichni doufají, znovu ožije. A právě od Čertovy stěny bude na loučovickou část cyklostezky navazovat část vyšebrodská. „Měla by přivést cyklisty do Vyššího Brodu, ústit v kempu a pravděpodobně do budoucna měla pokračovat kolem Vltavy. Cyklistů je hodně, potřebujeme, aby se k nám dostali bezpečně a potřebujeme propojit Loučovice a Vyšší Brod,“ dodává místostarosta Jan Straka.
Související
-
Jako obří teploměr. Nový diagnostický systém vodní elektrárny Lipno je v Evropě ojedinělý
Je dlouhý tři kilometry a měří teplotu na stovkách míst turbogenerátoru vodní elektrárny Lipno. Tento diagnostický systém, který hlídá přehřívání, je zatím prototypem.
-
Historická Kaplanova turbína v malé vodní elektrárně v Jindřichově Hradci znovu vyrábí proud
Rostoucí ceny energií přidělávají starosti řadě spotřebitelů. Můžou mít ale i pozitivní efekt. Historická elektrárna v Jindřichově Hradci se díky nim dočká větších oprav.
-
Pyšná princezna by si na kládě uhoblovala nohy, říká ředitel Schwarzenberského plavebního kanálu
Schwarzenberský plavební kanál propojuje Šumavu s Bavorskem a Rakouskem a spojuje několik vodních toků i povodí. Vznikl v 18. století a sloužil k přepravě metrového dřeva.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.