Vznikla jako reakce na vzestup Hitlera, ale platí i dnes. Brechtovu politickou satiru uvidí lidé v Boudě

1. prosinec 2019

Druhým představením v divadelní Boudě v Českých Budějovicích je hra Bertolta Brechta Zadržitelný vzestup Artura Uie. Politická satira vypráví o člověku, který už má bohatství a teď touží po moci. Postupem doby roste jeho vliv, daří se mu manipulovat politiky, korumpovat tisk, policii i soudy.

Divadelní Bouda dala činohře Jihočeského divadla možnost sáhnout po hře, která je hodně zalidněná a do komorního prostoru historické budovy by se bez razantních úprav nevešla.

„Brecht hru původně napsal o vzestupu Adolfa Hitlera, ale napsal ji dokumentárně, takže je to takové podobenství o tom, jak se k moci dostává člověk, který začne omezovat svobody ostatních,“ vysvětluje režisérka Martina Schlegelová.

Hra podle ní zachycuje, jakým způsobem se k moci dostávají populističtí politici. „Lidem začnou říkat to, co chtějí slyšet, a lidé je potom začnou volit. Pak se ve společnosti nenápadně trochu něco mění, až na konci vidíme, že už se ta společnost úplně proměnila,“ říká.

Paralelu mezi Brechtovou hrou napsanou v roce 1941 a současnou politickou situací v postkomunistických evropských zemích považuje Martina Schlegelová za zarážející. „To, co se Brecht snaží ukázat, je právě ta zadržitelnost toho vzestupu. Že to není tak, že by někdo přišel s armádou a převálcoval v puči demokratický režim, ale že to děje dlouhodobě průběžně a ti lidé to dovolí. V tomhle mi to přijde hodně zajímavé,“ dodává.

Čtěte také

Titulní postavu všeschopného manipulátora hraje Tomáš Kobr. „Artur je velice schopný člověk, který se postupem hry dostane až na samotný vrchol moci. Je cílevědomý, inteligentní, zábavný, tvrdý. Nemyslím si, že je to postava ryze negativní. To, že se dostane tam, kam se dostane, závisí také na tom, že ho okolí neklepne přes prsty. Negativní jsou spíš postavy kolem něj než on sám,“ komentuje.

V inscenaci má důležitou roli hudba, kterou rapující průvodce společně s dýdžejem dotváří přímo na scéně. Vychází přitom z Brechtova textu. „Jsme moc rádi, že jsme mohli využít i Brechtův smysl pro humor a politickou satiru, což se v Čechách úplně nenosí. Lidé se toho bojí, ale myslím, že Brecht byl svým způsobem lidový a chtěl, aby se diváci bavili a zároveň se jich to nějak osobně dotklo. Věřím, že se to podařilo i nám,“ doplňuje dramaturgyně Marie Špalová.

Zadržitelný vzestup Artura Uie bude v Boudě na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích uvádět činohra Jihočeského divadla do 8. prosince.

Politickou satiru z divadelní Boudy představuje kulturní magazín Kavárna. Dále přináší vyprávění Emila Kintzla o nových dílech cyklu Zmizelá Šumava, pozvánku na výstavu afrických obrazů malířky Radu Tesaro a recenzi knihy Zkouška ohněm Jamese Rollinse.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.