Před sto roky se narodil jazzový světoběžník s klarinetem Tony Scott

18. červen 2021

Vynikající a různým inspiracím otevřený klarinetista (i tenorsaxofonista) se světoběžnickým muzikantským založením a bujným plnovousem, který vstoupil i do historie českého jazzu – to byl Tony Scott, od jehož narození 17. června uplynulo sto let.

Až do příchodu 50. let byla klarinet v rámci jazzu  typický nástroj především pro swing, případně neworleanský dixieland. Že byl považován za vhodný nástroj k vyjádření pocitově náročnějších rovin i představiteli tzv. cool jazzu, tak na tom má dozajista nepřehlédnutelnou zásluhu právě Tony Scott.

Jako potomek italských přistěhovalců se pod jménem Anthony Joseph Sciacca narodil 17. června roku 1921 v Morristownu ve státě New Jersey. S klarinetem vyrostl v pověstných jazzových klubech na 52. ulici v New Yorku. Od 40. let hrál například s Buddym Richem, Benem Websterem nebo také doprovázel fenomenální zpěvačku Billie Holiday V 50. letech vedl vlastní menší sestavy a na sklonku desetiletí opustil Spojené státy.

Putoval po mnoha asijských zemích. Nějaký čas žil v Japonsku a Singapuru, kde si přivydělával i jako učitel. Hrál na klarinetu také v hotelových kavárnách na indonéském Bali a později své světoběžnictví potvrdil přesunem do Itálie, do Říma. Tony Scott, proslul také tím, že se věnoval hudbě spojené s asijskými kulturami a meditací. A inspiraci tím lze najít také v pojetí slavné balady autora Arthura Hamiltona Cry Me A River na albu Both Sides of Tony Scott z roku 1956, které natočil se svým kvartetem.  

Tuto nahrávku  zahrnuje též  půlhodinka V náladě swingu, potažmo jazzu.

A jak se Tony Scott potkal s českými jazzmany? Přes Traditional Jazz Studio (na ilustrační fotografii kapela hraje ve studiovém sále Českého rozhlasu České Budějovice) vedené Pavlem Smetáčkem. Už v roce 1968 si zahrál se Smetáčkovci na hotelové recepci v rámci prestižního jazzového festivalu ve švýcarském Montreaux. Roku 1973 se Smetáčkovci  se na svém turné objevili  třikrát v římském klubu Music Inn.

Jak napsal Lubomír Dorůžka:

„Po všechny tři večery měli zcela neočekávaně jednoho sólistu, navíc v osobě Tonyho Scotta, který tehdy v Římě rozbil svůj hlavní stan. Když jim poslední večer při loučení řekl: Co kdybych si s vámi někdy přijel zahrát do Prahy, nebral to nikdo příliš vážně. Ale když se tentýž návrh začal po čase vytrvale objevovat v dopisech italského manažera, který obvykle organizoval zájezdy Smetáčkovců po Itálii, nabývalo všechno konkrétnější podoby.“    

V létě roku 1976 se americký jazzman pobýval v Praze a vydal se na turné se Smetáčkovci a také nahrál pár snímků pro Československý rozhlas. A další rok se objevil Tony Scott v Čechách znovu, aby natočil album Boomerang nazvané podle skladby Petra Landera. Zhruba za dva roky nahrával Tony Scott v Praze opět – tentokrát s flétnistou Jiřím Stivínem a kytaristou Rudolfem Daškem osm osobitých hudebních rozhovorů pro album Conversation. Při malé vzpomínce na tohoto pozoruhodného hudebníka budiž řečeno, že jeho životní pouť skončila před čtrnácti roky.

Irving „Babe“ Russin

Právě v den vysílání pořadu V náladě swingu, potažmo jazzu. 18. června, před 110 roky, se narodil jeden z nejlepších tenorsaxofonistů zlaté swingové éry Irving „Babe“ Russin,  Tento rodák z pensylvánského Pittsburghu hrál s těmi nejslavnější orchestry – tedy s Tommym Dorseym, Bennym Goodmanem či Glennem Millerem.  Později byl angažován zejména jako studiový muzikant. Do dějin swingu se Babe Russin zapsal třeba spoluautorstvím krásné swingové orchestrálky All the Things You Ain't, ale také sólem ve velikánském šlágru orchestru Glenna Millera A String of Pearls, tedy Šnůry perel.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio