Dneska lidé jezdí na motorce spíš kvůli image, a to je základní chyba, říká instruktor

29. duben 2018

Za loňský rok řešili policisté v jižních Čechách 156 hlášených dopravních nehod motorkářů. Šest lidí při nich zemřelo, 34 skončilo v nemocnicích s těžkým zraněním, 125 odešlo s lehkým zraněním.

Máme za sebou první tři týdny motorkářské sezony letošního roku a aktuální statistiky jsou ještě výmluvnější. „Od 1. ledna do 22. dubna máme hlášeno 35 nehod, pochopitelně jich ve skutečnosti bude víc,“ říká policejní mluvčí Milan Bajcura.

Tragicky skočila před týdnem nehoda na silnici mezi obcemi Zbytiny a Volary. „Řidič osobního vozidla jedoucí v koloně pravděpodobně vybočil v době, kdy tudy projížděl motorkář. Došlo k bočnímu střetu, motorkář byl odhozen do příkopu, kde byl betonový mostek, a těžkým následkům zranění na místě podlehl,“ popisuje Milan Bajcura.

Jde jim jen o to, jak na motorce vypadají

Martin Kříž jezdí na motorce už čtrnáct let. Je to motorkář tělem i duší, a tak se stroji upsal i profesionálně, pracuje jako instruktor jízdy na motorce v autoškole. „Mám pocit, že dřív lidi to ježdění víc bavilo. Kdo na motorku sedl, chtěl si jízdu užít. Poslední dobou mi spíš přijde, že je to nějaká image. Nejde jim o to, že je jízda baví, ale o to, jak na tom vypadají. To je asi ta základní chyba,“ říká.

Jako instruktor se podle svých slov snaží nejen přinášet poučky a paragrafy, ale hlavně naučit praxi. „Chci, aby věděli, že na silnici musí přemýšlet, hlídat si všechny ostatní a hlavně předvídat. Bohužel často si lidi myslí, že když dostanou řidičák, tak už umí jezdit. To je velký omyl. Já jezdím čtrnáct let, ale nemůžu o sobě říct, že jsem absolutně perfektní řidič, furt se učím,“ dodává.

Chtěl se odreagovat, tak začal jezdit na čtyřkolce. Letos už dorazil do cíle Rallye Dakar

Zdeněk Tůma jel na čtyřkolce Rallye Dakar

Zdeněk Tůma z Chvalšin u Českého Krumlova se před několika dny vrátil z Rallye Dakar. Ta už se sice nejezdí na legendární trase mezi Paříží a africkým Dakarem, ale i dobrodružství napříč jihoamerickými zeměmi je stejně velmi náročné.

Podle mluvčího Milana Bajcury policejní hlídky staví při běžných kontrolách vytipované řidiče bez rozdílu typu vozidla, tedy i motorkáře.

Mezi motorkáři se tradují konkrétní úseky silnic, tratě, jak jim sami jezdci říkají. Zde se jezdí často a rychle. „Pochopitelně tato místa máme vytipovaná, ale v dnešní době sociálních médií, když tam policisté zahájí činnost, tak oni si to mezi sebou rychle dají vědět,“ připomíná Milan Bajcura.

Jak by se měl k motorkářům chovat řidič automobilu? „Učím svoje žáky, že prostě jim jdu z cesty, snažím se uhnout a neohrožovat sebe ani je,“ reaguje lektor autoškoly Jan Švarc.

„My to třeba bereme tak, že si jízdu chceme užít, ale za volantem je spousta řidičů, kteří se jen chtějí dostat z bodu A do bodu B a nezajímá je, co se děje na silnicích, jsou třeba unavení, může se stát cokoliv. Tohle všechno musíme brát na motorce v potaz. Lidé si prostě musí do hlavy nacpat, že na motorce se většinou vysekají jen jednou,“ uzavírá Martin Kříž.

Spustit audio

Související