České Budějovice musí pořídit nový územní plán. Bude stát nejméně 15 milionů

23. květen 2018 10:20

Poslední úprava územního plánu Českých Budějovic z roku 2015 obsahovala podle krajského úřadu chyby. A tak ji odbor územního plánování neuznal.

Pracovníci českobudějovického magistrátu chtěli uvést územní plán do souladu s novým stavebním zákonem. To se ale podle úředníků na kraji nepovedlo.

Sporným místem jsou například kasárenské budovy na Žižkově třídě. Část Žižkových kasáren darovala armáda městu a město začalo připravovat přestěhování některých úřadů právě tam. K tomu byla ale zapotřebí změna územního plánu. Kasárna měla z využití pro armádu přejít na využití pro občanskou vybavenost s rezervou pro armádu.

Magistrát proto využil poslední úpravu územního plánu k provedení této změny. To bylo podle vedoucí krajského odboru územního plánování Daniely Řežábkové špatně. „Úprava jako taková by neměla obsahovat věcné změny, měla by umožňovat realizovat v daném území to, co umožňoval původní územní plán. To se v případě úpravy územního plánu České Budějovice nestalo,“ uvedla.

Sám autor českobudějovického územního plánu z roku 2000 architekt Petr Hrůša je přesvědčen, že i poslední úprava byla v souladu se stavebním zákonem. „Ale kraj nebo někteří legislativci se na to dívají úzkoprseji a říkají: Vy nemůžete nic zjednodušovat, vy můžete jenom upravit to, co výslovně neodpovídá stavebnímu zákonu, a v tom je celý zakopaný pes,“ reagoval.

Dvě největší českobudějovická sídliště spojila nová silnice

Nová silnice spojuje ulice Milady Horákové a Strakonická v Českých Budějovicích, čímž zkrátí cestu mezi dvěma největšími sídlišti ve městě

Sídliště Máj a Vltava v Českých Budějovicích spojila nová silnice. Následující rok bude ve zkušebním provozu, a to i v noci.

Podle českobudějovického architekta Mirka Vodáka je tato situace dobrou příležitostí zamyslet se nad tím, kam by se mělo město vyvíjet. Podle něj stavební rozmach v okolí Českých Budějovic v posledních desetiletích nebyl úplně v souladu s územním plánem z roku 2000.

„Starý územní plán například moc nepočítal s tím, že se budou tady všude kolem stavět satelity. To samozřejmě generuje obrovské nároky na infrastrukturu, dopravu a tak dále. Plán byl postavený tak, že se město bude zahušťovat, že bude docházet k zastavění rezerv v Českých Budějovicích a ne, že se všichni budou stěhovat pryč a budou si stavět domy za městem,“ dodal Mirek Vodák.

Bývalý primátor Juraj Thoma říká, že trend satelitů postihl i jiná města a vysvětluje to dvěma faktory. „Ten první byla relativní dostupnost pozemků a relativní dostupnost hypoték a ten druhý faktor nepochybně je i o tom, že České Budějovice mají velmi sevřený katastr. Ploch, které by byly dneska využitelné pro bydlení, zrovna už moc není,“ doplnil.

Také architekt Petr Hrůša lituje, že územní plán nedokázal zastavit developery například před budováním velké obchodní zóny mezi sídlištěm Vltava a Českým Vrbným. „Je to spíše věc legislativy, která umožňovala tam něco nakreslit, a my jsme tam nemohli namalovat místo těch krabiček nějaké domky. Dali jsme tam koeficient nízkopodlažní zástavby, do toho se nějak dostali a postupně si něco prolobovali,“ řekl.

Volejbalisté bourání sportovní haly podporují, atleti mají obavy

Lidé, kteří přišli na zasedání českobudějovického zastupitelstva debatovat o sportovní hale

Desítky lidí přišly na jednání zastupitelstva města České Budějovice protestovat proti bourání sportovní haly na Dlouhé louce. Práce mají začít už brzy, pak se bude stavět úplně nová hala.

Jak říká bývalý první náměstek Miroslav Joch, i tomu se město těžko brání. „Bohužel tak to je, vždycky město podlehne nějakému tlaku nebo vlivu a prostě nedomýšlí, co to přinese v budoucnu, jaký dopad to bude mít na celý chod toho města,“ komentoval.

V současné době platí územní plán Českých Budějovic, respektive jeho poslední změna z roku 2015. Žádné stavební projekty, například budování vodovodu a kanalizace v Třebotovicích nebo plány na rekonstrukci vědecké knihovny, zásah krajského úřadu neomezí. Město ale bude muset pořídit nový plán. A to bude stát nejméně 15 milionů korun.

autor: Martin Pokorný
Spustit audio

Související